readab · 17-Мар-14 14:36(11 лет 6 месяцев назад, ред. 11-Мар-18 21:06)
Mikołaj Trzaska- Kantry Жанр: Avant-Garde Jazz Носитель: CD Страна-производитель диска: Poland Год издания: 2007 Издатель (лейбл): Kilogram Records Номер по каталогу: 013 Аудиокодек: FLAC (*.flac) Тип рипа: tracks+.cue Битрейт аудио: lossless Продолжительность: 00:43:57 Источник (релизер): what.cd / спасибо kivius Наличие сканов в содержимом раздачи: нет Треклист: 1. Istrianna (03:05)
2. Tango on the border (02:44)
3. Sarajewska (03:49)
4. A yiddishe crime story (02:07)
5. Prodaj dinozaura (04:39)
6. Giant donkey caravan (03:52)
7. Sen musli (03:22)
8. Barbarian's child (02:30)
9. Kawony (02:48)
10. Pora (02:41)
11. W samochodzie taty (00:59)
12. The silence of fish (02:18)
13. Wycieraczki (06:22)
14. The empty place song (02:34) Доп. информация: Musicians:
MIKOŁAJ TRZASKA - bass clarinet, saxophones, farfissa, organs, accordion
ANDRZEJ STASIUK - voice
JAROGNIEW MILEWSKI - keyboards & production
JOHANNES FRISCH - double bass
ABBAS ZULFUGAROF - double bass
OLO WALICKI - double bass
PAUL WIRKUS - drums
TOMASZ GWINCIŃSKI - drums
JAREK CZARNECKI - drums MIKOŁAJ TRZASKA - Kantrykilogram.pl MIKOŁAJ TRZASKAOfficial Site MIKOŁAJ TRZASKAfrom Wikipedia, the free encyclopedia
... photo ...
... reviews ...
Trzaska: z wyobraźnią Jeśli ktoś już zapomniał o tym, że nasz najlepszy freejazzowy saksofonista jest też niepoprawnym romantykiem, to musi posłuchać albumu "Kantry". Mikołaj Trzaska skorzystał ze wspomnień Andrzeja Stasiuka z wyjazdu na Bałkany, podczas którego ten na gorąco rejestrował swoje wrażenia na dyktafonie. Przewijają się tu zarówno poważniejsze fragmenty jego prozy opisujące okolicę i charakterystyczne dźwięki miasta, jak i żartobliwe komentarze. Kameralny, wręcz knajpiany klimat do tego tekstu Trzaska tworzy, grając na klarnecie basowym lub saksofonie razem ze znajomymi muzykami: Paulem Wirkusem, Tomaszem Gwincińskim, Johannesem Frischem. Album przywołuje na myśl jego współpracę ze świetlickim i Andruchowyczem, ale o wiele mocniej wciąga w świat wspomnień i tęsknoty za starą i zapomnianą Europą. ~ Jacek Skolimowski * * *
Kantry and istern Płyta, która mogłaby być definicją terminu "postmodernizm" w sztuce. Najnowsza ptyta Mikolaja Trzaski, gdańskiego artysty, grającego przede wszystkim na instrumentach dętych, wywodzącego się ze środowiska yassowego, a od kilku lat konsekwentnie tworzącego własny muzyczny i artystyczny język, to album z pogranicza. W wielu znaczeniach tego słowa.
Po pierwsze Trzaska penetruje na niej pogranicza jazzu i yassu. Wposzczególnych utworach, nagrywanych w różnych składach i miejscach, wróżnych warunkach przez ostatnie sześć lat, usłyszeć można nawiązania do najróżniejszych gatunków i stylistyk w obrębie szerokiego pojęcia muzyki improwizowanej: od brzmień ambientowych do pełnych dzikości motywów bliskich free jazzowi.
Po drugie - Trzaska prowadzi pewną ręką słuchacza przez pogranicza nastrojów - obok smutnych kompozycji zdarza mu się też wkroczyć w rejon błogiej, radosnej beztroski.
Po trzecie to materiał z pogranicza gatunków: nie jest to klasyczna płyta jazzowa, nie jest to też bez wątpienia kolejna realizacja znanego z najnowszej historii polskiej muzyki pomysłu na wspólną płytę muzyka i pisarza, nie jest to też przecież słuchowisko radiowe. A jednak Trzasce udało się połączyć na tym krążku wszystkie te elementy i stworzyć spójną, konsekwentną całość.
Po czwarte wreszcie, to płyta, która w zawartości literackiej odnosi się mocno do pogranicza Europy. Stasiuk czyta fragmenty swoich książek, opowiadających o podróżach do krajów Europy Południowej i środkowej i rejestruje za pomocą dyktafonu odgłosy, które można tam usłyszeć. Szum sarąjewskiej knajpy, rozmowy z miejscowymi, wrzawa rynku w małym miasteczku - to strzępy, urywki, które układają się w niezwykłą dźwiękową opowieść o tych miejscach.
Trzasce udało się stworzyć dzieło iście postmodernistyczne - łączące elementy różnych gatunków, nastrojów i porządków, dopuszczające do głosu nie tylko oficjalny, elegancki ton, ale i to, co nieoczyszczone, przypadkowe. To nie tylko bardzo udany eksperyment artystyczny, to także skuteczna próba odnalezienia nowego języka, którym sztuka może mówić o nieustannie zmieniającym się i pełnym sprzeczności świecie. ~ Przemysław Gulda * * *
Choć na "Kantry" Mikołajowi Trzasce towarzyszy Andrzej Stasiuk, nie mamy do czynienia z realizacją spod znaku spoken word. To - jak deklarują sami artyści - pamiętnik z podróży.Płytę wypełniają muzyczne impresje, mające swe źródło przede wszystkim w materiale zebranym przez pisarza podczas jego bałkańskich wypraw, a także w jego prozie. Dźwięki instrumentów (saksofony, klarnety, perkusja, kontrabas, klawisze, akordeon) łączą się z dokonanymi m.in. w Słowenii, Bośni i Hercegowinie nagraniami terenowymi oraz recytacjami literata.
Muzyka, rozegrana ze wspaniałym wyczuciem przestrzeni, snuje się nieco leniwie, budując wciągającą, trochę duszną atmosferę. Chwilami transowe, organiczne, niemal etniczne peregrynacje przywołują ducha wczesnego Łoskotu. W strzępkach monologów Stasiuka ważniejszy od sensów zdaje się rytm, barwa, klimat. Momentami jego recytacje kreują iście hipnotyzujący nastrój - jak mówi Trzaska - "wypełnionej napięciem, wciągającej nudy". Słowa bywają zamazane, przetworzone, nieczytelne, co dodaje im wieloznaczności i wielowymiarowości.
Całość, zachwaszczona zebranymi podczas eskapad nagraniami ("Dyktafon spełnił tu rolę aparatu fotograficznego" - mówią artyści) - rozmowami, komentarzami, obserwacjami Stasiuka; przeżarta atmosferą bałkańskich ulic, miast, knajp czy choćby śpiewami muezzina z sarajewskiego minaretu -składa się w niebywale sugestywną dźwiękową przygodę.
Płyta jest dopracowana, przemyślana, ale nie nazbyt wystudiowana i wychuchana. Zachowuje należytą surowość, niekiedy wręcz naturalizm. Poetycki, pełen magii album na pograniczu jazzu, kameralistyki, etno i onirycznego słuchowiska. ~ Łukasz Iwasiński ~ Tygodnik Powszechny * * *
Płyta "Kantry" to de facto projekt muzyczno-literacki, kolejny zresztą w Kilogram Records, wydawnictwie słusznie kojarzonym z Mikołajem Trzaską. Gdański saksofonista tworzył już muzykę do tekstów Marcina świetlickiego i ukraińskiego pisarza Jurija Andruchowycza, a teraz spotkał się z Andrzejem Stasiukiem. Otrzymujemy płytę niezwykle ciekawą, której bliżej jest do słuchowiska, niż do zwykłego, pełnogrającego albumu.
Początkowo muzyka razem z tekstami powstała dla internetowego radia Copernicus - mimo, że pojawia się w niej wielu wykonawców (m.in. Paul Wirkus, Tomasz Gwinciński czy Olo Walicki) to bez wątpienia dźwięki są tutaj swego rodzaju tłem. Utwory, które pochodzą z podróży po Słowenii, Bośni i Hercegowinie przeplatają się nawzajem z nagranymi na dyktafon tekstami Stasiuka. Dzięki temu otrzymujemy niesamowity zapis muzycznych scen Europy Wschodniej. Słuchając "Kantry", oczami wyobraźni przenosimy się ciemną nocą do knajpy na ulicy Sarajewskiej, do samochodu zostawionego gdzieś na środku szosy, a nawet meczetu, gdzie usłyszymy śpiew muezzina - słowem, do odległych, zapomnianych krajobrazów Półwyspu Bałkańskiego. Trzaska nagrał swego rodzaju muzyczny dziennik podróży po terenach, które nie są na tyle popularne, czy też raczej łatwe w odbiorze, jak Europa Zachodnia. Językiem muzyki połączonym z czytanym tekstem przez Stasiuka zabiera nas w literacko-muzyczną podróż, która zdaje się doskonale oddawać klimat tych odległych, a w większości nieznanych przez oko turysty terenów. Duże brawa. ~ Jakub Knera * * *
Mikołaja Trzaskę można nazwać stachanowcem polskiego Jazzu. Czasem wydaje mi się, że musi on mieć (o co podejrzewano Elvisa - patrz „Kawa l Papierosy" Jima Jarmuscha) tajnego brata bliźniaka, gdyż ogarnięcie w pojedynkę wszystkich projektów, w które zaangażowany jest gdański saksofonsta, wydaje się niemożliwe. W tym roku oprócz „Kantry" ukazała się tez świetna płyta Shofar oraz bardzo mocno rozimprowizowany album „Intimate Conversations" nagrany z Rosenem i Mc Phee. Co warte podkreślenia, ostatnie dwanaście miesięcy nie było czasem szczególnej aktywność w życiu Mikołaja Trzaski. Angażowanie się w trzy, cztery projekty rocznie, regularne koncertowanie, a do tego jeszcze szefowanie oficynie Kilogram Records to stały rozkład jazdy współldera pamiętnej Miłości. Nie wiem, jak długo będzie jeszcze utrzymywać się wysoka forma Trzaski, na razie jednak ilość jego projektów szczęśliwie nie wpływa na ich jakość, czego najlepszym przykładem jest "Kantry". Wydawałoby się, ze mamy tu do czynienia z powtórką z rozrywki. Kolejny album łączący jazz z literaturą? Kolejny autor „poczyta dzieciom" na tle yassowego tła? Pragnę uspokoić tych, którzy obawiają się, że rozpędzony Trzaska działa w nieprzemyślany, automatyczny sposób. Podobnie jak było w przypadku dwóch poprzednich jazzowo-literackich kolaboracji (z Marcinem świetlickim i Jurijem Andruchowyczem), mamy do czynienia ze starannie przemyślaną interpretacją, z fascynującym przekładem słowa na dźwięk. "Kantry" to przygotowywany od dwóch lat "dziennik podróży". Nie wypełniają go jedynie "gotowce" w postaci odczytywanych rozdziałów "Zimy". Choć cytaty z tego tomu opowiadań pojawiają się, są one przemieszane przez Trzaskę z luźnymi impresjami, które zostały przez Stasiuka zarejestrowane na dyktafonie podczas podróży po Węgrzech, Słowenii i Chorwacji. Tę kolażową poetykę dobrze widać w piątym "Prodaj dinozaura", który otwiera przepuszczany przez rozmaite efekty, kapitalnie zapętlający się cytat z opowiadania 'Paris-London-New York", po chwili ustępujący miejsca uroczo niedbałej, zarejestrowanej Bóg wie gdzie mini-opowieści o "świecie starych opon". Na "Kantry" flirtujący z folkiem jazz i literatura mieszają się z dźwiękami sarajewskiej knajpy, bałkańską audycją radiową, szczekaniem psów, oraz kapitalnymi komentarzami meczu "Słowacji z Amerykanami". Większość z nagranej przez Stasiuka "wypełnionej napięciem nudy" stanowią rzucane jak gdyby od niechcenia refleksje, a czasem nawet trudne do zidentyfikowana, poszatkowane wypowiedzi, które pozbawione pierwotnego sensu, we wspaniały sposób budują atmosferę podróżowania przez "bałkańską rozpterduchę". Niektóre cytaty to prawdziwe rozbijające patos perełki - np. suche buty sobie kup, kurwa, włącz punk rocka czy wysikajcie się i spadnijcie na zewnątrz, weźcie sobie tego arbuza i idźcie. Trzeba oddać Trzasce, że wyreżyserował on to guasi-słuchowisko w prawdziwie mistrzowski sposób, wielką klasę pokazuje już na samym początku płyty, gdy nieśmiała "Istrianna", oparta na leniwie szkicowanych saksofonowych zaczątkach melodii przechodzi w rozbudowane, porywające "Tango On The Border". Znacie to uczucie, kiedy podczas podróży zmysły przyzwyczajone do ograniczonej przestrzeni zostają nagle oszołomione widokiem sięgającym po horyzont? Nie sądziłem, że ktoś będzie je w stanie oddać za pomocą muzyki, Trzasce się udało. Takich wyjątkowych momentów na "Kantry" jest zresztą dużo więcej; melancholijny, przesmutny, instrumentalny "The Silenie Of Fish", psychodeliczna, łącząca śpiew muezina z niepokojącą grą saksofonu i psychodelicznymi klawiszami "Sarajewska", to tylko niektóre asy, skrywane w goreteksowym rękawie kurtki Mikołaja Trzaski. ~ Piotr Szwed (17 grudnia 2007)
Лог создания рипа
Exact Audio Copy V1.0 beta 3 from 29. August 2011 EAC extraction logfile from 9. March 2013, 9:45 Mikołaj Trzaska / Kantry Used drive : SlimtypeeSAU108 8 Adapter: 2 ID: 0 Read mode : Secure Utilize accurate stream : Yes Defeat audio cache : Yes Make use of C2 pointers : No Read offset correction : 6 Overread into Lead-In and Lead-Out : No Fill up missing offset samples with silence : Yes Delete leading and trailing silent blocks : No Null samples used in CRC calculations : Yes Used interface : Native Win32 interface for Win NT & 2000 Gap handling : Appended to previous track Used output format : User Defined Encoder Selected bitrate : 1024 kBit/s Quality : High Add ID3 tag : No Command line compressor : C:\Program Files (x86)\Exact Audio Copy\Flac\flac.exe Additional command line options : -8 -V -T "ARTIST=%artist%" -T "TITLE=%title%" -T "ALBUM=%albumtitle%" -T "DATE=%year%" -T "TRACKNUMBER=%tracknr%" -T "GENRE=%genre%" -T "PERFORMER=%albuminterpret%" -T "COMPOSER=%composer%" %haslyrics%--tag-from-file=LYRICS="%lyricsfile%"%haslyrics% -T "ALBUMARTIST=%albumartist%" -T "DISCNUMBER=%cdnumber%" -T "TOTALDISCS=%totalcds%" -T "TOTALTRACKS=%numtracks%" -T "COMMENT=%comment%" %source% -o %dest% TOC of the extracted CD Track | Start | Length | Start sector | End sector --------------------------------------------------------- 1 | 0:00.00 | 3:05.59 | 0 | 13933 2 | 3:05.59 | 2:44.03 | 13934 | 26236 3 | 5:49.62 | 3:49.67 | 26237 | 43478 4 | 9:39.54 | 2:07.17 | 43479 | 53020 5 | 11:46.71 | 4:39.35 | 53021 | 73980 6 | 16:26.31 | 3:52.58 | 73981 | 91438 7 | 20:19.14 | 3:22.58 | 91439 | 106646 8 | 23:41.72 | 2:30.35 | 106647 | 117931 9 | 26:12.32 | 2:48.23 | 117932 | 130554 10 | 29:00.55 | 2:41.12 | 130555 | 142641 11 | 31:41.67 | 0:59.40 | 142642 | 147106 12 | 32:41.32 | 2:18.72 | 147107 | 157528 13 | 35:00.29 | 6:22.37 | 157529 | 186215 14 | 41:22.66 | 2:34.58 | 186216 | 197823 Track 1 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\01 - Istrianna.wav Pre-gap length 0:00:02.00 Peak level 88.2 % Extraction speed 1.0 X Track quality 100.0 % Test CRC CBDEDF94 Copy CRC CBDEDF94 Accurately ripped (confidence 1) [4F541B01] (AR v1) Copy OK Track 2 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\02 - Tango On The Border.wav Peak level 92.9 % Extraction speed 1.1 X Track quality 100.0 % Test CRC 370D362B Copy CRC 370D362B Accurately ripped (confidence 1) [B968E592] (AR v1) Copy OK Track 3 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\03 - Sarajewska.wav Peak level 78.9 % Extraction speed 1.3 X Track quality 100.0 % Test CRC 572DE98F Copy CRC 572DE98F Accurately ripped (confidence 1) [3E632675] (AR v1) Copy OK Track 4 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\04 - A Yiddishe Crime Story.wav Peak level 69.3 % Extraction speed 1.2 X Track quality 100.0 % Test CRC 3BE943E9 Copy CRC 3BE943E9 Accurately ripped (confidence 1) [B3F7B439] (AR v1) Copy OK Track 5 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\05 - Prodaj Dinozaura.wav Peak level 97.5 % Extraction speed 1.5 X Track quality 100.0 % Test CRC DFF1D496 Copy CRC DFF1D496 Accurately ripped (confidence 1) [9E5F2376] (AR v1) Copy OK Track 6 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\06 - Giant Donkey Caravan.wav Peak level 85.7 % Extraction speed 1.5 X Track quality 100.0 % Test CRC 6CB2750A Copy CRC 6CB2750A Accurately ripped (confidence 1) [6C742A08] (AR v1) Copy OK Track 7 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\07 - Sen Musli.wav Peak level 92.8 % Extraction speed 1.6 X Track quality 100.0 % Test CRC A2581239 Copy CRC A2581239 Accurately ripped (confidence 1) [FB4A1DEE] (AR v1) Copy OK Track 8 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\08 - Barbarian's Child.wav Peak level 55.2 % Extraction speed 1.6 X Track quality 100.0 % Test CRC CB3B19D2 Copy CRC CB3B19D2 Accurately ripped (confidence 1) [1B14C4C0] (AR v1) Copy OK Track 9 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\09 - Kawony.wav Peak level 69.7 % Extraction speed 1.4 X Track quality 99.9 % Test CRC 528D00E6 Copy CRC 528D00E6 Accurately ripped (confidence 1) [2FB5FB30] (AR v1) Copy OK Track 10 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\10 - Pora.wav Peak level 90.5 % Extraction speed 1.7 X Track quality 100.0 % Test CRC 1D46517B Copy CRC 1D46517B Accurately ripped (confidence 1) [12E5CA2A] (AR v1) Copy OK Track 11 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\11 - W Samochodzie Taty.wav Peak level 62.8 % Extraction speed 1.3 X Track quality 100.0 % Test CRC 11196E0C Copy CRC 11196E0C Accurately ripped (confidence 1) [5DCDED41] (AR v1) Copy OK Track 12 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\12 - The Silence Of Fish.wav Peak level 74.1 % Extraction speed 1.7 X Track quality 100.0 % Test CRC 90454A66 Copy CRC 90454A66 Accurately ripped (confidence 1) [AA1950EC] (AR v1) Copy OK Track 13 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\13 - Wycieraczki.wav Peak level 98.4 % Extraction speed 2.0 X Track quality 100.0 % Test CRC 51E304D7 Copy CRC 51E304D7 Accurately ripped (confidence 1) [A6F84CC9] (AR v1) Copy OK Track 14 Filename G:\_MUSIC ALL\Mikolaj Trzaska - Kantry (2007) [FLAC]\14 - The Empty Place Song.wav Peak level 56.5 % Extraction speed 1.9 X Track quality 100.0 % Test CRC 410207B9 Copy CRC 410207B9 Accurately ripped (confidence 1) [482F0EE1] (AR v1) Copy OK All tracks accurately ripped No errors occurred End of status report ---- CUETools DB Plugin V2.1.3 [CTDB TOCID: 6aKkJmg_ZTOP244mnHsyCWAmrY4-] disk not present in database, Submit result: 6aKkJmg_ZTOP244mnHsyCWAmrY4- has been uploaded ==== Log checksum 487357E86DEF7EA421B83AA572E2833993A00B2613D45943104E87A02FC52B78 ====
Содержание индексной карты (.CUE)
REM GENRE Jazz REM DATE 2007 REM DISCID B70A4D0E REM COMMENT "ExactAudioCopy v1.0b3" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" TITLE "Kantry" FILE "01 - Istrianna.wav" WAVE TRACK 01 AUDIO TITLE "Istrianna" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "02 - Tango On The Border.wav" WAVE TRACK 02 AUDIO TITLE "Tango On The Border" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "03 - Sarajewska.wav" WAVE TRACK 03 AUDIO TITLE "Sarajewska" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "04 - A Yiddishe Crime Story.wav" WAVE TRACK 04 AUDIO TITLE "A Yiddishe Crime Story" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "05 - Prodaj Dinozaura.wav" WAVE TRACK 05 AUDIO TITLE "Prodaj Dinozaura" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "06 - Giant Donkey Caravan.wav" WAVE TRACK 06 AUDIO TITLE "Giant Donkey Caravan" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "07 - Sen Musli.wav" WAVE TRACK 07 AUDIO TITLE "Sen Musli" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "08 - Barbarian's Child.wav" WAVE TRACK 08 AUDIO TITLE "Barbarian's Child" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "09 - Kawony.wav" WAVE TRACK 09 AUDIO TITLE "Kawony" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "10 - Pora.wav" WAVE TRACK 10 AUDIO TITLE "Pora" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "11 - W Samochodzie Taty.wav" WAVE TRACK 11 AUDIO TITLE "W Samochodzie Taty" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "12 - The Silence Of Fish.wav" WAVE TRACK 12 AUDIO TITLE "The Silence Of Fish" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "13 - Wycieraczki.wav" WAVE TRACK 13 AUDIO TITLE "Wycieraczki" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00 FILE "14 - The Empty Place Song.wav" WAVE TRACK 14 AUDIO TITLE "The Empty Place Song" PERFORMER "Mikolaj Trzaska" INDEX 01 00:00:00
... полностью прослушать все композиции этого альбома можно здесь - Mikołaj Trzaska - Kantry ...
... info ...
Mikolaj Trzaska is a musician who deserves wider recognition than he does today. He is not only an excellent sax player, as a composer he is also not afraid to take risks and to look for a renewed, more expressive musical language without becoming too experimental or without chasing away potential listeners. He has made some really excellent sax trio albums with the brothers Marcin and Brat Oles, especially "LA Sketch Up" and "Mikro Muzik", both also issued on the Polish Kilogram Records and highly recommended. On these albums, jazz sounds as you've rarely heard it, soft-spoken, sophisticated, nostalgic, yet raw, creative and full of tension at the same time. Interesting. Next to these albums, he's also written a lot of work for theater and television, and this albums fits into that category. It was originally ordered for an internet radio drama, but the music on this album is far removed from the original idea. The input for the music appears to come, not from the play, but from dictaphone recordings made from the author's journey in the Balkans: Slovenia, Bosnia and Herzegovina. The dictaphone recorded everything that was possible to record, starting with the sounds of streets in Sarajevo, conversations in a Balkan bar and finishing with the singing of a muezzin from a minaret in Sarajevo, but also church bells can be heard, dogs barking, car doors slamming, etc. Right through these ambient sounds Mikolaj Trzaska weaves music in his own specific syle, often solo, or accompanied in the lightest possible fashion, sometimes an accordion, often an organ, or just bass, or drums, but never with the whole band together. It is odd music, sometimes bizarre ("Barbarian's Child"), sometimes of extreme beauty ("The Silence of Fish"), but always airy and accessible. And what he makes of this is really powerful : the human emotions laid bare, pain, longing, distress, anxiety, joy, nostalgia. And it doesn't really matter whether you understand any of the slavonic languages heard on the tape. Just let yourself go and listen to the fragile soul of man, made a little bit more eloquent by Mikolaj Trzaska. ~ freejazzblog.org